Overstappen met je BRP, is dat niet ingewikkeld?
Veel gemeenten zien op tegen een overstap naar een nieuw BRP systeem. Maar is dit terecht?
Uitdagingen voor een gemeente.
Nieuwe manier van werken
Collega's van de afdelingen moeten op een nieuwe manier leren werken.
Implementatie vraagt capaciteit
De implementatie/ het project kost veel tijd van collega's die hard nodig zijn in de operatie.
Aanbesteden: complex en duur
Voor de implementatie moet er een aanbesteding plaats vinden. Dit alleen al kost veel tijd en geld.
BRP staat centraal en dat moet ook
Alles is aan de BRP gekoppeld. Blijft dit allemaal wel werken? Gaat dit wel goed?
Een implementatie in 3 tot 6 maanden
Bovenstaande vraag is zeer relevant voor elke gemeente. De BRP is het kloppende hart qua dienstverlening en informatiehuishouding. Dit hart vervangen is niet zomaar iets en dient zorgvuldig en met juiste partner(s) te gebeuren.
Maar met het juiste plan is de omzetting ook weer zo gedaan en dan bereik je ook veel!
De implementatie stappen in een notendop
De technische inrichting
Een overstap naar het vrijBRP platform is in eerste instantie een technische overstap. Wat gaat er onder andere gebeuren.
- BRP- en procesgegevens (data) worden gemigreerd uit jouw huidige BRP systeem
- De cloud (SAAS)-omgeving voor vrijBRP wordt ingericht.
- Alle koppelingen worden gelegd met landelijke instanties.
- Alle koppelingen met interne systemen worden gelegd.
De processen inrichten
Een overstap naar het vrijBRP platform betekent ook betere en slimmere procesinrichtingen. Zo kan jij jouw doelen op Burger- en publiekszaken bereiken.
In de implementatiefase worden de procesmogelijkheden uitgebreid besproken, ingericht, getest en gefinetuned. Dit proces blijft bestaan na de in productiename om zo continu te verbeteren.
- De BRP kent 13 modulen en in deze processen is er continu verbetering mogelijk.
- Onze BRP specialisten doen een analyse met jou op alle processen.
- We maken een prioriteiten plan om zo tot het halen van de doelen te komen.
Begeleiden van de verandering
Een overstap naar het vrijBRP platform is een significante aanpassing voor de gebruikers. Niet omdat het systeem zo ingewikkeld is, maar omdat de manier van werken zoals het (vaak jarenlang) was verandert. Daarom besteden wij veel aandacht in het begeleiden van deze wijziging. En dat verwachten we ook van jou.
- Uiteraard zijn er verschillende trainingen voor de gebruikers beschikbaar.
- We besteden veel tijd voor en na de livegang aan werkplekbegeleiding
- De procesveranderingen worden per thema in een veranderaanpak met gebruikers behandelt en afgestemd.
Testen met inwoners
Met de overstap naar vrijBRP wil je niet dat alleen de nieuwe software draait. Maar ook dat de inwoner direct een positieve verandering ervaart. Daarom testen wij in het implementatietraject de veranderingen met de inwoner van jouw gemeente. We testen onder andere op:
- Toegankelijkheid: oftewel voldoen doen de processsen aan de balie en online aan de toegankelijkheidseisen.
- Klantvriendelijkheid: past met de overstap van vrijBRP de dienstverleningservaring bij de gemeente.
- Simpel: is het simpeler en eenvoudiger geworden om iets met de gemeente te regelen?
Uitbreidingen en extra's
Afhankelijk van de wensen en eisen van de gemeenten breiden we het platform uit. Bijvoorbeeld met slimme betaalopties, een handige afspraken maken oplossing, identiteitscontrole en klantcontact verbetering.
Implementatiepartner
in de spotlight
Unieke implementatie aanpak door Shift2
Een implementatie die transparant, agile, effectief en innovatie is.
Focus op samenwerken
En actieve kennisdeling; wekelijks een vaste dag op locatie en continu op ons online samenwerkingsplatform.
Effectieve aanpak
We werken doelgericht aan weekdoelen, waarmee de voortgang op het project gegarandeerd is.
Focus en samen
Wij werken met een vaste projectstructuur per implementatie. Met als doel verbindig in het complete team en focus op de discipline. Zou zorgen we voor resultaat.