Kijken door de bril van de burger

Digitalisering van gemeentelijke diensten is een belangrijke manier om deze klantvriendelijker te maken. Maar gaan we daarmee voor de burger ver genoeg? Martin van der Plas van de gemeente Haarlem geeft antwoord.

In een interessant blog op LinkedIn kijkt Martin van der Plas, adviseur Kwaliteit & Innovatie bij de gemeente Haarlem, door de bril van de burger naar gemeentelijke diensten. En trekt hij de conclusie dat we weliswaar goed op dreef zijn met het uitnodigend maken van afzonderlijke loketten – maar dat de burger vooral wil dat het er veel minder worden. En juist dat kunnen we met de Common Ground-gedachte goed aanpakken, door ‘onder de motorkap’ stap voor stap een gedeeld platform op te bouwen.

Hoe zoiets er vervolgens voor de burger uit kan zien, illustreert hij aan de hand van een prikkelend concept voor een portal dat de gemeente Haarlem samen met de Hogeschool van Amsterdam heeft ontwikkeld. Daarin komt alle dienstverlening van gemeenten én ketenpartners rondom zwangerschap, geboorte en de eerste levensjaren van een kind op één plek samen.

Lees het hele artikel (bron: LinkedIn)